Uddannelsesvejledning

Hjælp til at vælge den rigtige retning

Kompetent vejledning

Tre af vores lærere er også uddannelsesvejledere på skolen. De har samtaler med dig i løbet af året, og klæder dig på i forhold til at vælge den rigtig ungdomsuddannelse efter efterskolen.

Da vores uddannelsesvejledere er lærere fra skolen, kender de dig, og det er selvfølgelig en hjælp i vejledningen.

Hvorfor uddannelsesvejledning?

• For at hjælpe dig til at træffe et kvalificeret uddannelsesvalg
  • For at hjælpe dig til en afklaring om personlige interesser, evner og kompetencer
  • For at styrke dig i at søge og finde oplysninger om uddannelse og erhverv

Mere info omkring vejledning

• 1-2 årlige uddannelsessamtaler
  • Foredrag
  • Ung til ung vejledning
  • Forældre-job-info-aften
  • O.S.O.
  • Brobygning
  • Evt. hjælp til udarbejdelse af uddannelsesplan/tilmeldingsskema

Alle elever skal have vurderet deres uddannelsesparathed til den ungdomsuddannelse, de ønsker – uanset om det er en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse.

For at vurdere din uddannelsesparathed skal vi se på faglige, personlige og sociale forudsætninger. Til de forskellige ungdomsuddannelser er der desuden et krav om et karaktergennemsnit.

Til skole/hjem-samtalerne i november vil vi komme med en foreløbig vurdering af uddannelsesparathed. Eleverne skal være klar med deres uddannelsesønske senest 1. marts, så den endelige vurdering kan være klar i juni.

Vores uddannelsesvejledere skal nok hjælpe med hele processen i at søge ind på ungdomsuddannelserne, men i sidste ende, er det er det dit eget og dine forældres ansvar at udfylde og afsende dit ansøgningsskema på www.optagelse.dk.

Skolens vejledning følger de værdier og principper, som er beskrevet i Efterskoleforeningen vejledningssyn. Du kan evt. læse mere her

play_icon