Dans

Dancehall, New School, improvisation eller moderne teknik?

Linjefagsrejse

I uge 37 tager danselinjen på linjefagstur. Vi har blandt andet været i London og Berlin. På disse ture tager vi danseklasser, hygger os i storbyen og får kunstneriske og kulturelle oplevelser sammen.

Efterskole med dans som linjefag

På skolens danselinje kommer du hovedsageligt til at arbejde med de to stilarter hiphop og contemporary. Linjens faste undervisere har hovedfokus på disse to genre. Inden for disse arbejder vi bl.a. med dancehall, girly, New School, improvisation og moderne teknik. Linjen har desuden fokus på fysisk grundtræning for dansere.

Vi har 6 lektioner om ugen. Målet er at udvikle kropsbevidsthed og danseglæde. Det gør vi bl.a. igennem udvikling af dine bevægelsesevner og dit personlige udtryk, samt koncentreret arbejde med din rytme og danseflow.

Evnen til at kunne danse sammen med andre i større og mindre grupper er en essentiel del af danselinjen. Der er fokus på den enkelte elev og gruppen som helhed. Året igennem vil der indgå feedback og udviklingssamtaler der både er målrettet gruppen og dig personligt.

I timerne vil der blive arbejdet med teknik samt indlæring af koreografier. Vi skal give den gas, grine, danse, svede og komme ud af vores comfortzone. Du kommer også selv til at skulle udvikle koreografier, som de andre på holdet skal se og lære. Dans er selvfølgelig for alle uanset køn.

Forventninger

På danselinjen er der plads til dansere på alle niveauer. Selvom det kan være en fordel for dig, er det altså ikke en forudsætning, at du har modtaget undervisning i dans, inden du starter på skolen. Vi forventer dog, at du er vant til at bruge din krop fysisk, at du er klar til at yde en målrettet indsats i timerne, og ikke er bange for at træne hårdt og tør give dig 100%. Kort sagt, at du som elev tager ansvar for dit valg af dans som linjefag.

Gæsteundervisere

I løbet af året får vi besøg af professionelle dansere udefra, der giver eleverne mulighed for at møde stilarter de ikke har til dagligt. Gæsteundervisere kan variere fra år til år.

Det er vigtigt, at du er klar og i god fysisk form inden du starter på efterskole.
Vi har lavet et grundlæggende træningsprogram, så du kan være klar, når du skal starte.

Dansefilm
Under Covid-19 Lockdown I januar 2021, fik eleverne på VIE’s danselinje til opgave at lave korte dansefilm.

Opgaven lød:
En dansefilm på 1-2 minutter hvor i har helt frie tøjler til selv at bestemme hvad der skal med i filmen. Som vejledning får i 3 ting i skal arbejde med:

• -Koreografi/bevægelse
  • -Tid og sted
  • -Lyd

En ekstra opgave var at filmene gerne måtte sige noget om dem selv og deres liv.

Alle elever tog virkelig godt imod den kunstneriske opgave og viste nye sider af deres kreativitet. Her er et uddrag af filmene:

Mød dine undervisere

Jon Hoff

Jon er underviser på danselinjen

Anna Binder

Anna er kontaktlærer og underviser i dans og gymnastik

Bliv elev og danser

Start med det samme og bliv en danser i verdensklasse. Vi elsker at linjen – og vi håber at du elsker dans ligeså meget som vi gør. Her på skolen ønsker vi at du skal udvikle så mange kompetencer som muligt.