Idrætsefterskole

Linjefag, fællesskab og boglige fag

Om at prøve, og prøve igen

På Vestsjællands Idrætsefterskole er det vigtigste, at du har lyst til at prøve, og prøve igen. At du ikke giver op, men har mod til at kaste dig ud i udfordringer, også selvom det måske ikke lykkes første gang. Det er noget, der gælder både på linjefaget, i undervisningen og i alt det andet der hører med til efterskolen. Det er derfor ikke vigtigt at du er ekspert fra starten, bare du tager udfordringerne op.

Når vi skal præsentere skolen, tager vi udgangspunkt i 3 punkter: Linjefag, fællesskab og boglige fag.

Fællesskab

Det er vigtigt for os, at du oplever det helt specielle fællesskab, der er på en efterskole.

Det er her, du får venner for livet.

Du skal bl.a. derfor have gymnastik. Det giver et helt specielt fællesskab at arbejde frem mod en opvisning – og ikke mindst stå på gulvet som et hold foran en helt fyldt idrætshal. Den følelse kan næsten ikke beskrives. En oplevelse for hele holdet, og ikke kun for de enkelte, der fx har spillet en fodboldkamp.

Ud over gymnastik er der en masse andre ting, der giver fællesskab. Ikke bare det lille fællesskab der opstår på værelset, men det fællesskab der er i at tilhøre en helt speciel årgang.

Der er dramauge, der er skilejrskole og andre ture, der er gallafest, cafeaftener, hvor du kan give et nummer, der er fælles morgensamlinger, der en fællestimer uge – og meget mere.

Derudover er der hver uge være et obligatorisk aftenarrangement. Det kan være alt lige fra en leg i hallen, en spontan fest eller et længere foredrag.

Der er vores mål, at du bliver en betydelig del af netop din årgang. Ikke kun en del af din klasse eller dit linjefag – men af hele elevholdet.

Boglige fag

Selvom vi er en idrætsefterskole, er det ikke kun linjefag og anden idræt, der er i fokus. Vi prioriterer selvfølgelig også de boglige fag meget højt!

Du skal være klar til at gå i skole. Du skal være klar på, at vi har forventninger til dig. Vi forventer, at du møder forberedt, har lavet lektier, får afleveret opgaver, og at du deltager aktivt i undervisningen. Kort sagt, vi forventer at du er motiveret for at gå i skolen og lære noget nyt.

Hver aften er der mulighed for at komme i lektiecafe. Her kan du arbejde sammen med klassekammeraterne om de forskellige opgaver, og der vil også være mulighed for at få hjælp af vagtlæreren.

Linjefag

Når du bliver optaget, skal du vælge et linjefag. Du har linjefaget gennem hele skoleåret.

Ud over de almindelige linjefagstimer vil der også være nogle linjefagsdage fordelt hen over året. Du har derfor masser af mulighed for at komme i dybden med dit linjefag.

Et linjefag er 6-7 lektioner om ugen.