Krop, sind & sundhed

Fokus på den fysiske og den mentale præstation

Linjefagsrejse

I uge 37 tager vi på linjefagsrejse. Krop, Sind og Sundhed har besøgt en dansk fitnesscamp i Malaga, Marbella Fitness Camp. Her er der masser af muligheder for meget forskelligt træning, og garanti for sved på panden.

Overordnet indhold

Et linjefag der fokuserer på den fysiske og den mentale præstation samtidig med, at der også er fokus på både sundhed og fysisk velvære.

Faget består af tre spor med overskrifterne Krop, Sind og Sundhed. De forskellige spor består bl.a. af følgende:

Krop: Crossfit, Cirkeltræning, Løb, Coretræning, Styrketræning, Outdoorfitness

Sind: Mindfullness, Pilates, Motivation, Målsætning, Meditation

Sundhed: Træningslære, Anatomi, Fysiologi, Kost

Under “Krop” kommer vi rundt i mange forskellige træningsmetoder – det er ikke kun fitnessmaskinerne, der er i brug.

Når vi arbejder med “Sind”, skal du indstille dig på at skulle arbejde med din egen målsætning og motivation, sammenhæng, spænding og kommunikation.

“Sundhed” består af træningslære, grundlæggende fysiologi, anatomi, kost og sund livsstil. Mon ikke vi en gang imellem skal runde skolekøkkenet.

Faciliter

Krop, sind og sundhed holder til i vores fitnesscenter, i hallen, i spejlsalen, på løberuterne rundt om skolen, på parkeringspladsen og træner crossfit…

Udfordring

Der vil være 4 større udfordringer i linjefaget. Udfordringer der kræver samarbejde.

Udfordringen kan fx være:

• Vinterbadning
  • Klatring
  • Én-times-løb
  • Cross-fit challenge
  • To timers hot yoga

Det er vigtigt, at du er klar og i god fysisk form inden du starter på efterskole.
Vi har lavet et grundlæggende træningsprogram, så du kan være klar, når du skal starte.

Lærerne

Anders Fraulund

Anders er kontaktlærer og underviser i matematik, KSS og løb

Trine Nygaard

Trine er kontaktlærer og underviser i engelsk og KSS. Derudover er Trine uddannelsesvejleder.

Bliv elev på idrætsefterskolen

Ønsker du et år på efterskole med fokus på den fysiske og den mentale præstation.