Søndag den 12/1 – dagbog

Dagbog for rejse- og ankomstdagen

Lige nu, mens dette skrives, sidder vi lunt i vores komfortable hytter og hygger os. En MEGET lang dag/nat er sluttet godt….men lad os lige kigge tilbage:

Lørdag aften på skolen gik med information, madpakkesmøring, indvejning af bagage, pakning af vores to busser og på pletten midnat rullede vi ud fra skolen. Ingen trafik og fine veje men med lidt regnvejr – første stop var færgen i Helsingør. Vi ankom 2 minutter for sent til færgen 02.10, og det var jo en streg i regningen. Nå, pyt – så kommer vi bare med 03.10…..næ, for der skulle farligt gods med, så der måtte ikke komme passagerer med. Resultatet var, at vi først kom over med 04.10!

Vel ankommet til Sverige – nu godt lastede med Marabou og andet godt fra shoppen på færgen – gik det i strakt galop nordpå. Der blev hurtigt ret stille i busserne, og første stop var efter godt 4 timer, hvor vi landede på en tankstation. Den søde dame bag disken smilede, men så også lidt febrilsk ud, da der pludselig en stille søndag morgen væltede 150 mennesker ind i butikken og skulle have slik, sodavand, hot-dogs og alt muligt andet.

Vi tog så et stræk til og holdt en pause nord for Oslo – og tømte endnu en tankstation. Sidste stræk var på nogle noget mindre veje, men dog i et fantastisk flot solskinsvejr.

Vi ankom lidt efter 15, og busserne blev hurtigt tømt og grej, mad og bagage fordelt i de mange hytter, vi er fordelt i. Der var nu tid til en lille slapper og
På slaget 17.00 gik de første hytter i skiudlejen og hentede langrendsudstyr og alle mand var fuldt ekviperet på under en time – meget godt klaret!

Aftenens menu var ens i alle hytter, den stod på frikadeller med flødekartofler, salat og flûtes. Fra i morgen bestemmer den enkelte hytte, hvad menuen skal bestå af.

Og så skulle man jo tro, at alle mand var så trætte, at der faldt ro over flokken, men nej! Aftenens tilbudsaktivitet var en tur på langrendsskiene i mørket, og vi havde nok forestillet os, at en ret begrænset flok ville deltage….snydt igen. 58 friske elever mødte op og kørte ud i mørket – der blev styrtet, kørt om kap, kørt stafetløb og trænet lidt teknik, og der var bare smil over hele linjen. Efter turen var der sågar en flok der sagde “EN TUR TIL”, og det gjorde vi så bare.

Lige nu er lærerne på vej rundt i hytterne og sige godnat. Vi har sengetider, som vi plejer, for alle skal have spist morgenmad og være klar til morgenmøde 8.15 i morgen – en skidag venter!

Vejret har mildest talt været en udfordring heroppe i den sidste tid – der har været plusgrader og sågar en del regn, men natten til i dag fik de lige 20 cm sne og temperaturerne har ligget under 0 hele dagen. Vi fik lige et pulver til her til aften, så nu er der et godt lag til i morgen. Vi har haft sol i dag, men også en del blæst, men en fin dag at starte på. Vi glæder os til i morgen!

Vi har oprettet en mappe til billeder på Facebook-siden, men der er ikke kommet så mange billeder ind endnu. Vi lover, at det kommer og at albummet vil vokse løbende i ugen.

På gensyn i morgen!