Hvad er forskellen på højskole og efterskole?

Det er populært at tage på højskole eller efterskole. Her kommer man væk fra hjemmet og den rutineprægede dagligdag for at bo sammen med andre mennesker – måske endda med de samme interesser som én selv.

Der er ingen tvivl om, at både højskole og efterskole er en helt særlig tid, som mange tænker tilbage på med et smil på læben og gode minder i tankerne. Men hvad er forskellen egentlig på højskole og efterskole? I dette indlæg vil vi komme nærmere ind på, hvordan højskoler og efterskoler forbindes, samt hvad der adskiller dem fra hinanden.

Kostskolemiljøet er en fællesnævner

Hvis man ikke har undersøgt det nærmere, lyder højskole og efterskole jo meget ens. Der er tale om en skole, hvor man bor og modtager undervisning. Eleverne spiser sammen, holder fælles arrangementer og bruger generelt dagligdagen i hinandens selskab.

Med andre ord er der altså tale om skoler, som er bygget op under de samme principper – men alligevel med flere væsentlige forskelle.

En skole til voksne eller børn?

Først og fremmest er der stor forskel på aldersgruppen, der tager på efterskole i forhold til aldersgruppen, der tager på højskole. Højskoler er nemlig primært for voksne mennesker, der har lyst til at udvide deres felt indenfor et bestemt vidensområde. Det kan være i forbindelse med en forberedelse til en uddannelse, som de ønsker at søge ind på. Det kan også være, at de blot trænger til luftforandring og derfor har valgt at tage afsted for at få nogle nye, gode oplevelser.

Når du tager på efterskole, er det derimod enten i 8., 9., eller 10. klasse. Det vil altså sige, at undervisningen følger den samme protokol, som folkeskolen benytter.

Regler og pædagogik

Den store aldersforskel på højskole- og efterskoleelever bidrager naturligvis også til en stor forskel i forhold til regler og pædagogik.

På efterskolen er der nødt til at være et klart regelsæt, da der er tale om børn under 18 år. Det kræver også mere af personalet på efterskolen, da eleverne også vil have brug for en større grad af pædagogik og ekspertise, end hvis der eksempelvis er tale om voksne mennesker på en højskole.

På efterskolen er der rammer for rygning, alkohol, sengetider og ophold mellem piger og drenge. Sådan er det nødt til at være, fordi målgruppen er så unge. Den mest markante forskel er altså alderen på eleverne og deres behov for opsyn og regler.