Hvad er forskellen på kostskole og efterskole?

De fleste har en klar holdning til, om de skal gå på kostskole eller efterskole, men hvis jeg spørger dig, hvad forskellen på de to skoler er, kan du så svare på det?

Begge skoler er skoler, hvor eleverne bor og omgås hinanden på daglig basis. Her får de mad og modtager undervisning i klasser på samme måde, som man gør i en almindelig folkeskole. I virkeligheden er der ikke den allerstørste forskel – uanset om du er kost- eller efterskoleelev, er der ingen tvivl om, at det skaber stærke relationer og et godt sammenhold til dine medelever. En oplevelse for livet!

Men alligevel klinger høj- og efterskoler forskelligt i ørerne – og hvad er det, der gør de små forskelle? I dette indlæg vil vi undersøge det nærmere!

Hvor tidligt kan man starte, og hvor længe kan man blive?

Først og fremmest er den mest væsentlige forskel altså, hvornår du kan starte, og hvor længe du kan blive. En efterskole tager du oftest på i 8., 9., eller 10. klasse – nogle vælger at bliver der et år mere, hvis muligheden er der, men de fleste vender snuden hjemad efter et enkelt år. De fleste unge vælger efterskolen, fordi de trænger til luftforandring, ikke er helt klar til en ungdomsuddannelse endnu eller har lyst til at fordybe sig i deres hobby.

På kostskolen fungerer det noget anderledes. På nogle skoler kan du begynde allerede i 5.klasse og blive ved, indtil du får studenterhuen på. Du kan også blot vælge at være elev i et år, men mange vælger kostskolen for at få et længere skoleforløb.

Fordomme om kostskoler eller ej?

Mange har en tendens til at forbinde kostskoler med et sted, hvor børnene bliver anbragt for at få noget disciplin og dannelse. Det skyldes helt sikkert kostskolernes historie, som går langt tilbage i tiden – og der er helt sikkert også nogle punkter, der hænger ved, alt efter hvilken kostskole du vælger.

Der er nemlig stor forskel på, hvilken kultur der er – men sådan kan det være både på efterskoler og kostskoler. Nogle steder kan der være krav om skoleuniform, og der kan ligeså være stor forskel på skolernes faglige niveau og akademiske mål.

I virkeligheden er den største forskel helt sikkert varigheden af opholdet, som ofte medfører, at der kan være et andet grundlag for at tage på kostskole, end der kan være for at tage på efterskole. Når du skal tage et valg, er det vigtigt at have dette i baghovedet og derudover gå efter den specifikke skole, som tiltaler dig allermest!

play_icon