Tirsdag den 14/1 – dagbog

Dagbog - anden langrendsdag

Dagens morgenmøde 8.15 blev fra start en lille sorteringsmekanisme – alle dem, der enten kom for sent eller havde glemt deres sangbog derhjemme fik til opgave at skrive et vers om deres glemsomhed til vores fællesaften i morgen på melodien fra “Joanna”, det bliver en fantastisk sang med en del vers!

Dagens klovnetrøje blev uddelt – der var skarp konkurrence, men det endte med, at Kenneth nuppede den. Han viste fuldstændig fantastisk mangel på evne til at dreje på førte langrendsdag, hvilket medførte nogle ret fremragende situationer.

Nu er det jo ikke kun klovnerier, så der blev uddelt en præmie til Illanguaq, der viste smil, fremragende skikørsel og godt mod i går. Han fik lov at vælge en ting i vores kiste med smådyr og sager.

I dag var der 8 skihold. Gårsdagens gode takter medførte, at endnu 3 hold blev sendt med stoleliften op på fjeldet til en højfjeldsoplevelse. Når man sådan lige stiger 400 meter op fra start, så er der jo basis for en god nedkørsel, og det fik de! Et andet hold tog på højfjeldet på den anden side af dalen – her rendte de ind i både storm, snevejr og høj sol – fjeldvejr er ufattelig omskifteligt. De sidste hold kørte lækre ture omkring søen og skistadion – der blev leget, kørt stafetter og hygget i sneen.

Fra kl. 16.00 var der bytte af ski – alle stillede op med deres langrendsudstyr, afleverede det  og fik prøvet alpinstøvler, fik indstillet ski, fandt en hjelm og fik stave. På godt en time var alle 130 velekviperede til morgendagens udfordringer.

Efter et par dage med aftenaktiviteter blev aftenen til en slags friaften. Der er blevet hygget i hytterne, gået på besøg, og der har været gang i brændeovne og saunaer.

Vejret har ufattelig stor betydning for os. Skidt vejr kan ødelægge en dag helt, så når man som i dag har solskin det meste af dagen, er det bare fantastisk. Vi har i dag konstateret, at fjeldvejr er meget anderledes end vi er vant til – det skifter fra minut til minut. I dag oplevede vi, at det var næsten vindstille, krystalklart og høj sol, og indenfor 10 minutter havde vi storm, snevejr og 25 meters sigt. En halv time efter var vi tilbage til det gode vejr igen. Vi kan ikke klage over stærk frost – vi har lige omkring frysepunktet døgnet rundt, så på langrend har eleverne kunne konstatere, at man SVEDER!

Dagens faste fødevareingrediens var kyllingefileter – det gav mulighed for en række forskellige retter.

I morgen går det løs med det alpine. Efter to dage med langrend er det nok tid til at evaluere lidt. Mange elever var på forhånd overbevist om, at langrend bare var møgkedeligt – vi håber, at mange har fået forståelse for denne træningsform – kampen for at komme op, glæden ved at køre ned, fornøjelsen ved at sidde i en snedrive og spise madpakken og drikke en kop varm kakao og nyde stilheden og den smukke norske natur.

I morgen skal halvdelen starte helt fra bunden med det alpine, og de andre skal ud og have lidt nye udfordringer. Det bliver bare stort!

På genhør. Husk, at der hver dag er nye billeder på Facebook. Lige nu er der 186 billeder at fornøje sig med.